Annette Risdahl Jensen

Din wellbeing coach

Hvordan søger du din egen lykke?

Hvordan investerer du i din personlige udvikling? Hvordan udvikler du din selvledelse? Hvordan plejer du dine psykologiske styrker?


Flere og flere har opfattelsen, at selvkærlighed gives bedst ved at investere i personlig udvikling! Undersøgelser viser, at vi nu hellere bruger penge på personlig udvikling end skønhedspleje. Hvad er også mere vigtigt end at udvikle dig selv til at blive den bedste udgave af dig selv til egen og andres lykke? Jeg kan ikke finde på meget andet (udover helbredet selvfølgelig). 

 

Er du bevidst om din egen udvikling og arbejder målrettet med din selvledelse? Man kan jo arbejde med sin udvikling på mange måder - livets lære benytter vi alle. Nogle arbejdet mere aktivt med deres udvikling og ønsker at træffe bevidste valg, andre lever livet mere intuitivt og mærker sig frem - andre gør, som de er opdraget til osv. Hvem er du, og hvordan arbejder du med dig selv? 


Selvom psykologer på ingen måde idag kun er forbundet med psykiske lidelser, hersker der stadig hos mange en anskuelse, at det kun er de store livskriser som sorg over dødsfald, kristisk sygdom, skilsmisse og den type kriser, som kalder på en psykolog. Vi vælger således en psykolog, når vi har ondt i sjælen eller har udfordringer, vi ikke kan overskue. Den terpeutiske tilgang er uden tvivl god til den type kriser, idet krisehåndtering har rødder i din psyke.


Når vi f.eks. taler om adfærd - hvorfor forstår du efter mange år stadig ikke, at din kollega, din mand, din bror eks. handler, som han gør? En evig ubalance i en vigtig relation er spild af tid, måske spekulationer og misforståelser. Personligt har jeg gennem mit efterhånden lange liv erkendt, at jo bedre jeg forstår min relation, jo bedre er relationen. Jeg arbejder derfor aktivt på at forstå de sider, som varierer fra mig selv - jeg bliver faktisk positivt nygerrig: Hvad ligger der mon til grund for det valg - og hvorfor vælger hun sådan? I alle relationer er grundregelen, at man ikke kan ændre på andre, men man kan ændre sin egen opfattelse og tilgang - tage ansvar for relationen. 


Vi taler meget om indre ro, mindfullness og selvkærlighed. Vi forstår bedre og bedre - særligt efter Corona - hvor vigtigt sociale relationer er for vores trivsel. Hvorfor er det så, at vi stadig arbejder for meget og altid oplever at have for lidt tid til dem, vi holder af? Mange foranlediges og vildledes stadig til at tro, deres lykke findes i præstationer og materialisme. Ved du, hvad der gør dig lykkelig? 


40-50 % af din lykke/trivsel er medfødt – vi er genetisk født med eller bestemt til en slags grundstemning
10-20 % er bestemt af ydre faktorer – materielle livsvilkår
og hele 30-40% kan du selv gøre noget ved.


Jeg gentager lige HELE 30-40% HAR DU INDFLYDELSE PÅ. Det er meget, du selv kan gøre. Så hvad venter du egentlig på? 


Danskere kaldes verdens lykkeligste, men vi har stadig meget høje tal for stress, som koster mange gode ressourcer og livskvalitet for den enkelte. Stress følges ofte af depression og angst, som desværre også er stigende. Hvis du blev stresset, hvilken behandling ville du så søge? 

 

Der er mange muligheder til at bearbejde mentale udfordringer: Psykologi, rådgivning, coaching, mindfullness, yoga, meditation, healing osv. osv. Hvordan vælger du? Hvilke kriterier vælger du ud fra? Mange af os lytter til anbefalinger -  et ven, vi har tillid til, fortæller om sin oplevelse. Hvad der er rigtigt for din ven, er måske ikke rigtigt for dig?

 

Her er mit bud på at differenciere: 

  • Psykologen arbejder kognitivt og søger at finde kilden til dine problemer – hjælp til selvhjælp – perspektivet er fortiden 
  • Rådgiveren fortæller dig, hvad hun/hun mener er rigtigt for dig – forudsætter, at vedkommende kender dig og dine præferencer 
  • Coachen arbejder med strategier til at ændre vaner, fjerne hindrende overbevisninger, ændre fokus – hjælp til selvhjælp - perspektivet er nu og fremad
  • Mindfullness er i kraftig stigning men desværre stadig undervurderet, selvom der er evidens for virkning.
    Det burde være en naturlig integreret del af al stress, depressions- og angst-bearbejdning men kan kun anbefales proaktivt og forebyggende.

 

Som coach vil jeg gerne fortælle dig mere uddybende, hvilken form for ’behandler’, der lige nu er det mest optimale for dig og dine udfordringer. Jeg tilbyder altid en uforpligtende indledende snak. Du bliver derfor mere klar på, om coaching er lige det, du har brug for.

  

    Vi kan godt leve med vores udfordringer uden behandling og professionel hjælp - begrave dem, sluge dem - ignorere dem - 
    – men hvorfor spilde tiden med begrænset lykke, dårlige jobs, dårlige relationer osv., hvis du kan lære og udvikle dig og dermed bedre skabe din egen lykke. 

    Jeg brænder for at videregive min egne læringer og gennem coaching vise vejen til en større klarhed og bevidsthed om din udvikling og søgen efter din lykke. 

     

    Jeg er nysgerrig på dine tanker, erfaringer og oplevelser og hører gerne dine tanker og feedback. 

    Aliquet cras adipiscing nonummy, elit ipsum blandit arcu montes porta fusce nullaor sitame consectetur adipisicing ligula eiusmod eiusmod sitame nullaor ligula adipisicing fusce consectetur.

    Aliquet cras adipiscing nonummy, elit ipsum blandit arcu montes porta fusce nullaor sitame consectetur adipisicing ligula eiusmod eiusmod sitame nullaor ligula adipisicing fusce consectetur.