Annette Risdahl Jensen

Din wellbeing coach

Søvn er det nye sorte

Vidste du, at søvn nu betragtes som den vigtigste sundhedsfaktor og har skubbet kost og motion ned på 2. og 3. pladsen? Har Coronaen ændret din søvn? Administrerer du din søvn godt? Ved du, hvad god søvnhygiejne er? 


Under Coronaen har mange af os arbejdet hjemme, og vi står senere op, da vi ikke har transporttiden. Så vi får flere timers søvn, men hvad med kvaliteteten? Undersøgelser viser, at vi har flere stressrelaterede drømme, og mange har udfordringer med at sove sammenhængende.


Hvordan sover du for tiden? Svaret hænger sammen med, hvor meget og hvordan Coronaen påvirker dit liv.


En undersøgelse beskriver 5 områder, hvorpå Coronaen har påvirket vores søvn:

  1. Vi sover længere - vi sover alt fra 8 til 20 min. længere
  2. Vi sætter ikke en alarm – morgenrutiner med at få børn klar er fjernet – sundere at vågne af os selv
  3. Vi går senere i seng
  4. Vi har underlige drømme – eks. har franskmænd 15% stigning i dårlige drømme
  5. Nogle har problemer med at sove i det hele taget – usikkerhed omkring nedlukning.


Et par kedelige tal:

  • 22% af undersøgelsen sover dårligere end vanligt under coronaen
  • 21% af mennesker i områder med corona sover dårligere mod 17% i områder uden
  • 26% af kvinder mod 17% af mænd sover dårligere
  • Generation X er mest påvirket søvnmæssigt af corona.


Kilde: This is how coronavirus is disrupting our sleep | World Economic Forum (weforum.org)


Du kender måske allerede disse 10 gode råd til en bedre søvn:

  1. Fast gå i seng og stå op tidspunkt
  2. Tillad dig selv en lur
  3. Sundere livsstil mht. alkohol
  4. Beslut et koffein-sluttidspunkt
  5. Erstat din aften-snack (fra sukker)
  6. Motion øger den naturlige træthed
  7. Anvend behageligt sengetøj
  8. God temperatur – ikke for varmt – og ventilation
  9. Blokér alle lyde (ørepropper) og lys (mørklægning)
  10. Reservér sengen til kun søvn og intimitet – ingen arbejde


Men hvordan ændrer du dine vaner til god søvnhygiejne? Det handler for de fleste ikke blot om at beslutte sig til ovennævnte – hvordan griber du det an? Hvordan får du ændret dine vaner, så de holder? Hvilke strategier skal du benytte?


Beslutningen er selvfølgelig en væsentlig faktor, men dernæst kræver det tiltrækkelig motivation, og igen kan det ikke altid være nok. Se bare hvor ofte vi beslutter os til at spise anderledes, til at gå mere i fitness, og så holder det for de fleste ikke så længe. Så viden om, at det er sundt og bedre for os, kan ikke engang motivere os tilstrækkeligt.


Bliver du nysgerrig og vil gerne have hjælp til at skifte dine søvnvaner – og hvad der påvirker din søvn, så kan jeg også hjælpe dig!


Vi kan godt lære at leve med dårlig søvn med forringet livskvalitet, dårligere koncentration og lavere mentalt overskud
– men kroppen / hjernen kan godt lære at sove godt!

Jeg brænder for at videregive min egne læringer og gennem coaching vise vejen til at sove bedre og øge din livskvalitet.

 

Jeg er nysgerrig på dine tanker, erfaringer og oplevelser og hører gerne dine tanker og feedback. 

Aliquet cras adipiscing nonummy, elit ipsum blandit arcu montes porta fusce nullaor sitame consectetur adipisicing ligula eiusmod eiusmod sitame nullaor ligula adipisicing fusce consectetur.

Aliquet cras adipiscing nonummy, elit ipsum blandit arcu montes porta fusce nullaor sitame consectetur adipisicing ligula eiusmod eiusmod sitame nullaor ligula adipisicing fusce consectetur.